Als er één land ongeschikt is voor elektrische auto’s, is het Rusland wel. Toch wil de Russische premier Dmitri Medvedev pomphouders per 1 november 2016 verplichten een laadpunt aan te leggen.

Niet alleen wat betreft de buitenlandse politiek gaat het Kremlin zich steeds meer als de Sovjetunie gedragen, ook op het economisch beleid lijken de leiders in Moskou terug te grijpen op oude methodes.

In de planeconomie was één van de beleidsinstrumenten de oekaze. Waar westerse politici met behulp van belastingen en subsidies gedrag proberen te sturen, riepen de Sovjetleider gewoon dat iets moest gebeuren. Hoewel het met subsidies en belastingen ook niet altijd lukt om het gewenste gedrag uit te lokken (zo kon je eerder lezen op Z24), lijken oekazes nog minder zoden aan de dijk te zetten.

Gij zult elektrisch tanken

De kans dat het de Russische premier Medvedev lukt om het elektrisch rijden te stimuleren door beheerders van tankstations te dwingen laadpunten aan te leggen, is zeer de vraag. Het is wel de bedoeling, schrijft The Moscow Times

Elektrische auto’s gaan een rol gaan spelen op de wereldmarkt en Rusland wil graag meetellen. Bovendien zou het voor de luchtkwaliteit in een stad als Moskou geen gek idee zijn.

Het grote probleem is dat elektrische auto's op dit moment voor geen meter verkopen in Rusland. Sinds de introductie van de eerste elektrische auto, de Japanse Mitusbishi i-Miev, zijn er volgens de Engelstalige Russische Moscow Times krant precies 500 elektrische auto's verkocht. Russische kopers hebben dan ook behoorlijk goede redenen om niet elektrisch te rijden.

1) Rusland is te koud. De beperkte actieradius is de achilleshiel van de elektrische auto. Die actieradius is zo kort vanwege de beperkte capaciteit van de batterij. Op de loeizware met batterijen afgevulde Tesla S na - die wel tot 480 kilometer kan afleggen - komen de meeste elektrische auto's maar zo'n 160 kilometer ver. En dat is alleen bij redelijk weer. Bij temperaturen onder nul verliest een batterij al snel een derde tot de helft van zijn capaciteit.

2) Elektrische auto's zijn erg duur. De goedkoopste elektrische auto die je in Rusland kunt kopen is de elektrische Lada, maar die is nog altijd 1,2 miljoen roebel, ofwel 15.650 euro tegen de huidige koers. Voor hetzelfde geld koop je een grotere, praktischer auto op benzine.

3) Rusland is te groot. Misschien dat elektrische auto's in Moskou zelf nog wel bruikbaar zijn, buiten de stad krijg je al snel te maken met afstanden die je dwingen veel te vaak op te laden.

4) Benzine is met een prijs van omgerekend o,48 euro per liter spotgoedkoop in het olierijke Rusland

Kortom, Rusland lijkt zo ongeveer het laatste land ter wereld waar de elektrische auto kan doorbreken.

Wil Moskou elektrisch rijden toch stimuleren, dan zal het Kremlin alle nadelen met klinkende munt moeten compenseren. In Nederland en Noorwegen blijkt immers dat consumenten alleen bereid zijn in elektrische auto's te kruipen als het ze veel geld oplevert. Alleen het feit dat je in Moskou gratis mag parkeren met een elektrische auto, lijkt niet genoeg.

En het feit dat Rusland straks wemelt van de oplaadpunten? Dat helpt misschien een beetje. Tenminste als de tankstationshouders snelladers moeten installeren. Want anders zouden veel van die oplaadpunten niet veel meer kunnen zijn dan een stopcontact. Het Kremlin wil een oplaadpunt? Dan krijgen ze toch een oplaadpunt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl